prihlásenie
Piatokpolojasno18/8°C
slnko 5:50 / 19:19
zápis
Splav Mošonského Dunaja 2008 (Mošonský Dunaj 6.-8.6.2008)
zápis Grabi, pridané 25.6.2008 13:02

Na počiatku bolo svetlo a to svetlo bol mail

Vážení priatelia, kamaráti,

keďže sa nám blíži dlho avizovaný víkend, hádam by sme si mali čo-to prezradiť o pripravovanej vodáckej akcii. (poznámka: toto je už štvrtý ročník splavu, takže ak sa Vám zdá že je to aj štvrtý ročník tohto informačného mejlu, tak sa Vám zdá dobre).

V prvom rade, uvedomme si priatelia, že pitný režim je veľmi dôležitou súčasťou akéhokoľvek športového podujatia.

Tohto roku budeme splavovať Mošonský Dunaj, v úseku Rajka - Kimle (cca 60 km), čiže čisto na území Maďarska. Mošonský Dunaj je považovaný za jednu z najzachovalejších oblastí pôvodného podunajského riečisťa a lužných lesov. Rieka by to mala byť pomerne rýchla, technicky nenáročná, ale zato obkolesená zaujímavou prírodou. Čiže voda snáď potečie, za pádlami sa hádam príliš nenadrieme a zábavy (myslím tej pripravenej riekou) bude tak primerane.

Tu by som opäť podotkol, že pitný režim je obzvlášť dôležitý na športových podujatiach v letných mesiacoch.

Akciu materiálne zabezpečuje p. Ambrus (http://www.vodak.sk/), inak je to vo vlastnej réžii. Toto vhodné rozdelenie kompetencii umožňuje adresovať pripadne ponosy na priebeh akcie majiteľovi lodí, naopak prejavy vďaky organizačnej dvojici Slnce a Fasci (viď nižšie).

Splavovať sa bude v plastových kanoe Vydra (2 osoby), ktoré sa oproti "nafukovačkám" na ktoré sme zvyknutí nevyznačujú bohvieakou stabilitou, na druhej strane sú však rýchle a veľmi dobre manévrovateľné. Každý iný názor do diskusie v praktickom prevedení je však v dobrom počasí vítaný ako zatraktívnenie priebehu akcie. Každý účastník bude mať pádlo a plávaciu vestu, v každej lodi bude jeden plastový barel na veci. Zvyšnú výstroj nám povezie sprievodné vozidlo. K rozdeleniu do lodi príde priamo na mieste, v priebehu akcie môžeme prestriedať.

Toto všetko za mierny poplatok cca 500 Sk. Suma bude spresnená a vyinkasovaná (!) na mieste, poprosíme ušetrite nás trápností tvrdeniami že ste platili nejakú zálohu. O tom rozhodne nič nevieme! Ďalej je nutné si pripraviť nejaké forinty(!) na kemp: 600 ft osoba/noc, 350 ft stan/noc, 500 ft auto/deň. Treba ešte myslieť aj na to, že počas dňa bude viacero príležitostí zastaviť sa na pivo alebo obed (cena jedál sa pohybuje od 1000 do 1300 ft) a pripraviť si na to primeranú zásobu forintov.

Program

Piatok 6.6.2008
Príchod do kempu Aranykárász pri dedinke Rajka (www.aranykarasz.hu
, k dispozícii sú sprchy, WC a bufet). Košická skupina vyráža autami o 13:00, predpokladaný príchod o siedmej - ôsmej. Bratislavská skupina odchádza autom po 18:00. Pražská skupina vyráža autom o 16:00, predpokladaný príchod okolo ôsmej.

Uskutoční sa spojenie všetkých častí výpravy na mieste táboriska, a bude nasledovať zoznamovací večierok s programom. Každý si pripraví vtipnú scénku alebo básničku aby na novotvoriaci sa kolektív zapôsobil. Obzvlášť vysoko hodnotené budú umelecké príspevky na tému pitného režimu a jeho význame v živote občana. Víťaz získa pitný režim podľa vlastného výberu.

Sobota 7.6.2008
Okolo 9:00 sa pobalíme a stretneme s našimi loďami, po krátkej inštruktáži, nafúkaní člnov a prijatí posledného pomazania vyrazíme na rieku. Veci naložíme do sprievodného vozidla, ktoré nám ich dovezie do druhého kempu.

Prípadnú vzniknutú časovú rezervu môžeme využiť na krátku prednášku o obzvlášť veľkej dôležitosti kvalitného pitného režimu pri športových podujatiach konaných v letných mesiacoch v exteriéri. Krátko spomenieme možné riziká.

Čaká nás cca 28 km do kempu Halászi – Szigetkoz s niekoľkými zastávkami na dodržanie pitného režimu. V kempe sú k dispozícii sprchy, WC, futbalové ihrisko, reštaurácia. V prípade skorého príchodu a záujmu môžeme pokračovať v športových aktivitách ako napríklad futbal (priniesť si vhodnú obuv!). Ani tu sa iniciatívam medze nekladú.

Viaceré zdroje tvrdia že v reštaurácii výborne varia, ak by náhodou niekoho ponuka neoslovila, blízka dedina so svojim pulzujúcim nočným životom je dostupná po vlastných nohách (teda aspoň čo sa cesty tam týka). V prípade priaznivého počasia posedenie pri ohni do skorých ranných hodín s kultúrnou zábavou a prednáškou o význame kvalitného pitného režimu s praktickými ukážkami v podaní vrcholových športovcov, ktorí napriek nabitému programu neodmietli pozvanie do nášho kolektívu. V noci si dávame obzvlášť veľký pozor na kadejaké živly ponúkajúce sa že nám postavia stan. Zasadne lezieme do vlastných stanov.

Nedeľa 8.6.2008
Pokračovanie splavu do Kimle (cca 29 km) a ústup do našich domovov  (zariadime sa podľa času a potreby, bude spresnené priamo v teréne). Sprievodné vozidlo nám privezie naše veci a zoberie šoférov do prvého kempu po autá. Ostatní budú počas čakania ešte na poslednú chvíľu doháňať zanedbaný pitný režim. Po príchode áut sa bude konať oficiálna rozlúčka a rozchod.

Výstroj

... a ďalšie

Vážení  priatelia, dúfame že nás čaká spoločný víkend plný prekvapení, dobrej pohody a kvalitného pitného režimu. Vode (a iným životodarným tekutinám) zdar,

Slnce a Fasci

Štvrtok

Fasci zháňa ešte jednu babu na splav. Konečne som viac sexi ako on! Aha, tak pre kamaráta. No nič počkám, však môj deň raz príde. Nakoniec som zohnal tie baby tri. Keď si overujem či máme člne pre dievčatá navyše, počujem v jeho hlase potláčane vzrušenie aké majú chlapci keď hovoria aké to bolo prvý krát.

Piatok

Slnce si prial aby som sa zbalil do malých tašiek, nech sa lepšie využije priestor v kufri  a tak z domu odchádzam ovešaný malými vrecúškami. Už mi chýbajú len soby.  Ivan sa ešte na poslednú chvíľu rozhodol prerobiť Lenke v byte elektrinu, takže na neho čakáme na parkovisku takmer polhodinu.

Do Rajky ideme diaľnicami cez Maďarsko aby bola cesta bezpečnejšia. Nebyť toho že mi Slnce tesne pred Budapešťou pustil krátky film, nazval by som cestu monotónnou. Šlo o príbeh chalana od narodenia až po jeho smrť pri autonehode kdesi v Maďarsku. Síce nemám rád filmy s videoklipovým strihom, ale tento bol dobrý - za pár sekúnd som videl celý svoj život.

V Rajke chvíľu hľadáme kemp. Slnce sa vytiahne prvou naučenou frázou ktorou sa spýta na správny smer. Bohužiaľ, možné odpovede sa nenaučil a tak sa okamžite púšťame opačným smerom. Nebyť toho že chlapík za nami krúti rukami ako veterný mlyn tak ten kemp ešte stále hľadáme.

Postavíme stany a ideme okúsiť reštauráciu. Keď dôjde Miška s kamarátkami, Fasci vysťahuje Dikiho z včeličky a ubytuje ich tam. Diki sa im vyhráža že ich deložuje, len čo si splní povinnosti v miestnej reštaurácii. Z reštaurácie sa po večeri vykľuje slušné disko. Poskáčem si  v márnej snahe aspoň raz sa trafiť do rytmu. Nakoniec to vzdám a za zvuku hrncobuchov idem okolo druhej spať.

Sobota

Očakávam ťažké ráno – bude sa treba rozhodnúť ktorým smerom tečie Dunaj. Kúsok drievka ktorý som včera pred spaním hodil do vody je ešte stále na dohľad, ale smer je jasný. Naše člny zatiaľ nedošli, ale ak nemajú motor, čakajú Boni ako môjho háčika dva  náročné dni.

Mierne ma prekvapí Karčiho príchod, myslel som že má dôjsť až večer.  No nič, aspoň neutopíme jeho dar k tridsiatke. Malý Karolko chvíľu pobieha po kempe s autíčkom v jednej ruke a druhou hádže kamienky do vody. Po chvíli si všimnem že si zjavne pri jednom hode pomýlil ruky -  v jednej ruke ma kameň a druhú prázdnu.

Po príchode člnov si dáme krátke preopakovanie zásad pitného režimu a rozdelíme včielky (Miška, Mariana  a Katka) do člnov.  Čakám že minimálne niekto sa prevráti hneď pri štarte, ale zdá sa že člny sú dosť stabilné. Monika je nejaká chorá a tak si miesto kolegu vybrala Fasciho. Zjavne sa spolieha že jeho všeobecné známy odpor k plávaniu jej umožní  bezpečnú a hlavne suchú plavbu. Uvidíme.

Ako sa onedlho ukáže, nikdy sa viac nemýlila. Pri súlodení sa ich čln dostane pod stromy a Fasci miesto toho aby sa zohol sa inštinktívne chytí konára. Nasleduje polovičný Eskimák a už je z neho vidno len klobúk plávajúci na vode. Obaja držia pádla ako o život, ale keď sa Fasci vynorí na hladinu bez fľaše zelenej ktorú pri prevrátení držal v ruke, prebehne davom nespokojný šum. Ale to nie je jeho najväčší problém, tým je obrátenie člna a opätovné nasadnutie. Brehy sú na takúto operáciu nevhodné, a tak pomerne dlhý úsek strávia vo vode čakaním na plytčinu.

Ostatní sa suchou nohou doplavia až k obedu. Pár chalanov, medzi nimi aj ja si ide zaplávať. Len čo sa vyzlečieme do plaviek, Katka kriticky zhodnotí naše postavy slovami „Hm, ešte majú len okolo tridsať a už taký tučný“. Nečudo že žiadne dievča sa pred jej kritickým pohľadom k nemám nepridáva. Voda je akurát. Nakoniec Katka napraví svoje prerieknutie tým že presvedčí Boni a Janku a všetky tri sa k nám pridajú a nájdu aj odvahu aj na účastnícku fotografiu.

Brehy sú takmer neustále porastené lužným lesom, všade je plno vtákov. Odrazu Roman zakričí „Kormorán“ a z čista jasna sa odnikiaľ vynorí kormorán. Zjavne je  tým sám prekvapený, ale nie na dlho a o chvíľu už kričí „Milión! Holé baby!“. Tak to dopadne keď niekto nezodpovedný dostane od zlatej rybky tri želania. Ako prvé si praje debilného kormorána. Ak by som bol ja zlatá rybka a dám niekomu tri želania a on si ako prvé zaželá vtáka čo ma chce zožrať, na zvyšné dve želania môže rovno zabudnúť. Nemusím ani zdôrazňovať že sme ani milión ani holé baby nevideli.

Rieka je pomalá, čistý olej, a tak sa Roman pokúša pobaviť Mišku tým že sa snaží o rekonštrukciu Fasciho prevrátenia. Každý jeho pokus je sprevádzaný zúfalým výkrikom inak stoicky tichej Mišky. Ta dokonca pokojne znáša keď jednu z utrhnutých olistených vetvičiek močí do vody a plieska ju s ňou zozadu po tvári. Každú chvíľu čakám čo Romana zasiahne božia spravodlivosť v podobe šupy veslom do zubov, ale keď neprichádza, začínam sa zamýšľať nad tým či sa jej to náhodou nepáči. Nebola by prvá. Zvyšok dňa strávim pokojným veslovaním a sledovaním toho čo všetko je možné spraviť človeku ktorý nemá ako odísť z člna.

Cieľový kemp sa objaví v pravý čas, už mám oleja vcelku dosť. Spolu s Romanom si ale neodpustíme ešte krátky návrat na vodu čiste za účelom prevrátenia člna. Vrátime sa kúsok proti prúdu, ak sa tu o niečom takom ako prúd dá vôbec hovoriť a tesne pred kempom otočím čln. Z vody sa vynárame za škodoradostného potlesku nemeckých turistov v neďalekej reštaurácii.

večeri poviem len toľko – skvelé jedlo, veľké porcie, katastrofálna obsluha. Čašník ktorý hovorí len maďarsky sa s nami háda o zaplatení jedla ktoré si nikto z nás neobjednal, mne zase nikto nedoniesol jedlo ktoré som si objednal 2x. Chaos, bordel, panika.

Začína pršať a včerajšie disco si predsa len na nás vybralo svoju daň. Spať ideme okolo polnoci.

Nedeľa

Ráno chvíľu poprší, ale to sme ešte v stanoch. Postupne prejde dážď do drobného mrholenia a nakoniec ustane a opäť na nás svieti slnko. Napriek tomu nás kvôli počasiu opúšťajú včeličky. Odchádza aj Monika ktorá už došla na splav chorá a nechce zbytočne riskovať a Ivka ktorá ma len nedávno naučila krásny výraz pre ľudí v goráčoch čo končia výlety predčasne kvôli počasiu – „Sladké rite“. Nakoniec sa ale si to ale práve ona rozmyslí a pokračuje s nami ďalej po vode. S Monikou sa teda stretneme o pár kilometrov ďalej, kam dôjde svojím autom po tom čo hodí včielky do Bratislavy.

Druhý deň prebieha plavba pokojne. Končíme tesne za obedom a čas si krátime v miestnej reštaurácii. Chlapci dorazili posledné tekuté zásoby a tie na oplátku spolu s páliacim slnkom dorazili ich. Obzvlášť Roman ma ťažkosti pochopiť že isť v plavkách do reštaurácie navyše keď ešte z neho tečie voda nie je práve najvhodnejšie. Ale aj tak stihne uchmatnúť  Ivanove pivo. Ten hneď pochopí že jeho pozícia blízko vstupu je veľmi nebezpečná a vždy keď sa Roman blíži, odsúva svoje nové pivo do bezpečia.

Došli autá, a to je koniec zábavy vo vode, splav sa konči. Väčšine ľudí to dôjde pomerne rýchlo, ale aj tak odchádzame domov až v neskoré popoludnie. Cesta je v pohode,dokonca sme v družnom rozhovore minuli odbočku na Miškolc a obzreli si tabuľu „Vladivostok 18km“.